keskiviikko 13. tammikuuta 2010

Työhaasteita

Minulla on edessäni työtarjous, yksi kuoronvetojuttu. Enkä nyt tiedä, mitä tekisin sen kanssa. Se epäilyttää minua, koska minusta tuntuu, että minulla menee niin paljon aikaa ja energiaa materiaalin keräämiseen. Päätin juuri syksyn lopuksi, etten halua sellaista työtä. jossa minun pitää ponnistella paljon tällaisten asioiden kanssa.

Toisaalta minä pidän ryhmien kanssa työskentelystä. Sitä olen halunnut. Itse laulaminen ja sen opettaminen ja tarjoileminen kiinnostavat niin paljon. Ja onko tämä kysymys, jossa minulla on varaa nirsoilla? Pitäisikö minun vain ”tehdä työni”?

Nyt lohikäärmeeni havahtuu ja huomauttaa, että olen siinä onnellisen turvatussa asemassa, ettei minun tarvitse tehdä kaikkea mahdollista ansaitakseni leipäni. Se on totta. Siksi minun pitäisi kysyä itseltäni, mitä minä haluan. Mikä minua innostaa ja haastaa hyvässä hengessä? Mitä haluan elämälläni tehdä?

Hyvä kysymys, johon ensimmäinen vastaus on edelleen: En ole ihan varma. Kun syvennyn kysymään ja kuuntelemaan, vastauksena on hiljaisuus. Tympeä emmätiiä-hiljaisuus.

Annan sen olla. Kuuntelen sitä tuomitsematta, hyväksyvästi. Vastustus, halu pysyä paikallaan. Jotain sellaista. Halu mököttää ja möllöttää. Niin kuin pieni lapsi, joka vetäytyy jurottamaan nurkkaan ja sanoo vain, että mä en halua leikkiä mitään.

Kysyn tältä lapsiosaltani, mikä on ongelma. ”No kun sitten kun alan leikkiä, niin onkin kuraista ja kaikkea ja sitten joudun yksin selviämään ja siivoamaan enkä jaksa.” Niin, se tässä taitaa aika lailla kiikastaa. Tunnen oloni turvattomaksi, neuvottomaksi ja uupuneeksi, kun minun pitäisi pärjätä ja hommata nuotteja ja kaikkea sellaista. Siihen nousee mukaan sitä, että minun täytyy sokeana ponnistella tehdäkseni tavallisia asioita.

Eikä minulla oikein ole kunnon käsitystä, miten selvittäisin asian, miten saisin tämän puolen rullaamaan. Tarkoitan, että jos voisinkin vain selata jotain kirjaston kirjoja tai kirjoittaa sovituksia, niin sehän olisi pyllynpuutumiskysymys. Mutta rehellisyyden nimessä tämä materiaaliongelma on väijynyt minua jo vuosia ja olen vain onnistunut kiertämään sen pylly maata viistäen.

Pitääkö työnteon olla näin kinkkistä? Pitääkö minun hyväksyä se osana ammatinvalintaani? Vai vaadinko itseltäni liikaa? Voinko löytää työmuotoja, joissa pääsen käyttämään parhaita puoliani mutta en joudu kohtuuttomasti ponnistelemaan heikoimpien puolieni kanssa? Mikä on kohtuuttomasti?

Toisaalta suurimman opetuskriisini valoisalla puolella olen kirjoittanut käytännön haasteista näin: ” Tähän asti ongelmat olivat ympäröineet minua tummana kehänä ajaen todellista minua kutistumaan. Nyt minun todellinen itseni hulmahti kukoistukseen kutistaen ongelmat jalkojensa juureen. Lakkasin pelkäämästä. Tulin uteliaaksi.

Käytännön asioihin suhtaudun tällä hetkellä härskin huolettomasti. Minä vain olen varma asioiden järjestymisestä. Ja kun olen tässä mielentilassa, mikään todellinen ei voi asettua estämään sitä, mitä olen. Asioille löytyy oma uomansa.

Myös tämä on huomattavaa: kun olen tässä levollisuuden ja mahdollisuuksien mielentilassa, ei ole niin tärkeää, saavutanko tuon tai tämän asian vai en. Jos jokin tuntuu kohtuuttoman vaikealta, voin rauhassa jättää sen sivuun. Eivät avoimet ovet kesken lopu.”

Siinä sitä on pureskeltavaa seitsemän vuoden takaa. Onko siis kaikki kiinni olemiseni tilasta? Tässä sitä taas ollaan: Elämä pakottaa minut valitsemaan, olenko tätä tai tuota tai koenko elämän näin tai noin. Tästähän puhuin viimeksikin.

Edessäni voi olla kokemus, jossa joudun ponnistelemaan ja raahautumaan asioiden läpi. Tämän vaihtoehdon toinen puoli on, että lähestyn asiaa aivan toista kautta: Lakkaan ponnistelemasta ja annan taas valtuudet koko alitajunnalleni, ihmisverkostolleni, koko elämälle järjestellä kaikki tarvittava eteeni.

Voin ottaa tämän vaikeahkona työnä, joka minun täytyy raapia kokoon joka viikko. Tai voin hiljentyä, kuunnella, mitä minun tekisi mieli kokeilla tämän ryhmän kanssa, mikä innostaisi minua ja heitä kaikista eniten.

Voin kokea ei-tietämiseni ikään kuin verkkona tai umpikujalabyrinttinä, jonka ulospääsyä en tunne. Toisaalta voin ottaa sen mahdollisuutena kokea ja oppia jotain uutta.

Mutta jotta voin kokea nämä toiset mahdollisuudet, tarvitsen kyllä tietynlaista tahdonvoimaa, itsekuria, etten päästä itseäni kieppumaan vanhojen ajatusmallieni kurimukseen. Tarvitsen tiettyä kanttia, jotta tosiaan vedän henkeä ja hiljennyn päästämään oman voimani ja koko elämän voiman valloilleen. Onko minulla voimia siihen? Ja ovatko ne voimat edellytys työlleni?

Joskus... Joskus sitä niin toivoo, että voisi mennä töihin johonkin, tehdä päivän, mitä käsketään ja tulla sitten kotiin ja laittaa työoven kiinni. Tai sitten meillä freelancereillakin pitäisi olla työnohjausta. Kun minulla on vaikkapa kymmenisen vuotta lisää kokemusta, taidan tarjotakin sellaista. Nyt kuitenkin olen tiskin toisella puolella.

1 kommentti:

saritar kirjoitti...

Niin tuttuja ajatuksia työstä, vielä näin parinkymmenen vuoden työkokemuksellakin. Olen kuitenkin opetellut ajattelemaan, että työhön kuuluu kinkkisyys. Ainakin kaikille meille, jotka rakastamme tarinoita lohikäärmeistä ja prinsessoista. Ei tule onnistumisen kokemuksia, jos ei välillä joudu vaikeuksiin.