sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Kammottava hiljaisuus

Sähköposti on minulle helpoin elektroninen viestintätapa. Silti olen alkanut inhota sitä. Tänä syksynä olen lähettänyt häkellyttävän paljon mailikutsuja, pyyntöjä ja ehdotuksia, joihin vastaus on ollut täydellinen hiljaisuus. Alkaen syntymäpäiväkutsuista ja päätyen yhteisten proggisten hoitoon. Minä pyydän ja muistutan ja kysyn uudestaan – turhaan. Ei vastausta.

Yritän olla fiksu ja ymmärtää. On vähän pakkokin, koska syyllistyn ajoittain itse samaan mailihiljaisuuteen. Eikä siinä ole mitään henkilökohtaista. Päivät on vaan niin täynnä kaikkea, ja kun sitten pääsee sen mailin ääreen, niin sitä on jo niin poikki, että ehkä vastaan huomenna paremmilla aivoilla. Ja sitten se mailikasa kertyy ja koko viesti hukkuu sen uumeniin. Eihän siitä voi moittia, eihän? Siis kaikkihan myöntävät, että onhan se kettu juttu olla vastaamatta, mutta sehän on myös niin normijuttu ja niin ymmärrettävää.

Jos olen rehellinen, ääni sisälläni kirkuu: Ei, en helvetti ymmärrä! Se ääni kirkuu, että minua sattuu ja loukkaa se, että saan vastaani hiljaisuutta asioissa, jotka ovat henkilökohtaisia tai toisissa, joita on lupauduttu hoitamaan yhteisesti. Joskus tunnen itseni nöyryytetyksi huomion kerjäläiseksi, kiireisiltä prioriteettilistoilta pudonneeksi sivuseikaksi. Ja tätä samaa kokemusta olen ehkä itse jakanut muille olemalla mailihiljaa.

Se ravistelee. Se, miten normaalia tästä on tullut, minulle ja muille. On siis normiymmärrettävää, että me emme ikinä vastaa kaverin synttärikutsuun tai bile-ehdotukseen tai pyyntöön auttaa jossakin asiassa. On normaalia vastata toisen lähestymiseen hiljaisuudella. Se on kammottavaa! On kammottavaa, että meillä on niin kiire, että emme reagoi toisiimme mitenkään. On irvokasta, että hajotamme huomiomme niin palasiksi, ettemme pysty olemaan toisillemme läsnä.

Näin minä olen muita kohdellut. Ja näin minä en enää halua toimia. Minä voin ottaa vastuun omista teoistani, päättää, että välitän ihmisistä loppuun asti, että olen heille läsnä yhtäläisesti, kommunikoimmepa me sitten livenä tai mailitse. Voin pitää mielessäni sen tosiasian, että maili on hidastettuja sanoja elävältä ihmiseltä toiselle ja reagoida sen mukaan. Voin esim. totuttaa itseni vastaamaan saman tien, helposti, että nyt en ehdi, palaan asiaan viikon päästä. Voin opetella sanomaan ääneen, etten nyt pysty osallistumaan tähän sen sijaan, että viestisin samaa asiaa reagoimattomuudella. Se on toisen kunnioittamista ja rakastamistaarjen tasolla. Se on jotain, mitä minä haluan elää todeksi.

Oikeasti varmaan vielä sorrun mailihiljaisuuden sudenkuoppaan väsymyksen ja stressin hetkinä. Ja ihan varmasti saan sitä osakseni muilta. Siksi ainoa tapa säilyä järjissään ja väleissä on päästää irti ja antaa anteeksi. Silti olen iloinen siitä, että tämä hiljainen syksy on ravistellut minut hereille, tajuamaan, mitä kollektiivista skeidaa minäkin olen veivannut. Uskon lempeään muutoksen mahdollisuuteen, siihen, että tosiaan voin rakastaa myös mailitse.

7 kommenttia:

Pekka kirjoitti...

Todella hyvä ja osuva kirjoitus!

Pitää koittaa muuttaa itseään ja toivoa, että lempeä massan paine muuttaa ympäristöä perässä.

Anonyymi kirjoitti...

Sun pitää kuule katsoa peiliin. Jos tässä olisi kyse vain parista tyypistä niin se olisi niiden ongelma, mut jos monet tekee sulle näin, niin sit se on sun oma vikasi ja sä ilmaiset itseäsi tavalla, joka saa toiset takajaloilleen ja välttelemään sua. Its just that simple.

Anonyymi kirjoitti...

Anonyymi, miettimisen arvoinen pointti ihan jokaisessa tilanteessa, jossa lukuisa joukko ihmisiä kohtelee minua tietyllä tavalla. Jos tässä syksyssä on kysymys minusta, sen juuret ovat niin syvällä, etten ainakaan nyt näe niitä itse.

Kuitenkin jo nyt olen saanut monelta ihmiseltä kommentteja siitä, miten he tunnistavat saman ongelman. Minun käsitykseni mukaan tämä on nimenomaan yleinen, ei yksityinen asia. Ja sen tiedän, että mitenkään törkeästi en ole mailejani lähetellyt.

Tästä lähtien toivon ja odotan, että jos sinulla, Anonyymi on rohkeutta esittää näinkin suoraviivaisia arvailuja siitä, mikä on minun vikani, niin sinulla täytyy olla rohkeutta tehdä se omalla nimelläsi. Nimellänihän minäkin kirjoitan. Miksi haluat esittää minusta tuollaisia analyysejä nimettömyyden suojasta? Haluatko tukea minua vai sahata jalkaan?

maijaruu kirjoitti...

Pointtia pointtia Riikka ja hyvää pohdintaa. Minua riepoo välillä myös se kun ihmiset vastaavat, että nyt en ehdi, mutta vastaan myöhemmin... eikä sitten vastata kuitenkaan... se on ehkä vielä riepovampaa.

Toisaalta hiljaisuus on myöntymisen merkki toisinaan ja toisinaan mitä lie... totta on myös se, että kiireessä moni elelee ja toisinaan joutuu olemaan netittä ja sitten viestit kasaantuu...

ja nyt jo sohvalta huudellaan, että pois koneelta nyt! ja tässä olin jo 5min...

Haleja!


m:)

Aino kirjoitti...

Niin tuttu tilanne! Toivoisin, että useammin kyseenalaistettaisiin kaikki tekniikan vempeleet, jotka muka tekevät asioista helpompia ja nopeampia. Ei paljon auta, kun yhtäkkiä kaikilla on niin kauhia kiire koko ajan. Mihin? Läsnäolo, oleminen ja sosiaaliset suhteet onnistuvat vain ajan kanssa. Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi Carl Honorén Slow, elä hitaammin! -kirjaa.

PaavoN kirjoitti...

Maili alkaa olla out, niin tyhmältä kuin tämä kuulostaakin. Ja jos tuttusikin ovat kolmenkympin kulmilla, he käpertyvät kotilieden lämpöön. Juuri mikään ei vedä nyt...

Itselläni meni yksi emailosoite "tukkoon", käytin sitä vuodesta 1990 ja vähitellen roskapostimäärä muuttui valtavaksi.

Koeta monikanavaisuutta ;) , puhelinta, tekstaria, facebookia, mailia, kaikkia sekaisin?

Sanni kirjoitti...

Hei Riikka!
Postauksesi todella herätti miettimään omaa käyttäytymistä. Totta tosiaan, huomaan saman laiskuuden itsessäni mitä tulee viesteihin reagoimiseen ja toisaalta sen, miten ikävää ja raivostuttavaa ja loukkaavaa on kun omaan viestiin ei reagoida - varsinkin jos kyse on jostain ei-työasiasta.

Olen viime aikoina pohtinut sitä, miten voi olla koko ajan niin valtava kiire ja stressi että elämä tuntuu haipuvan jonnekin suorittamisen ulkopuolelle. Milloin tästä tuli tällaista?